Rotonde komt in beweging

Het is al weer een poosje geleden dat de rotonde en de ingang wijk Oost zijn aangepakt om de verkeerssituatie daar te verbeteren.

Nog even de aanleiding; de wens was om het fietspad veiliger te maken en dat niet iedere automobilist in zijn vierde versnelling de wijk binnenrijdt. Dat zijn punten geweest die uit onder andere de gesprekken met gemeente en bewoners naar voren is gekomen.

Fietsers hebben een veiligere oversteek en er kan niet meer hard de wijk worden ingereden. Helaas is de inrit ook iets smaller geworden maar daar hebben we geen invloed op gehad. Tijd om weer eens in de pen te kruipen en de gemeente te vragen wanneer ze het gaan afmaken. Maar goed ook want het was een beetje in de vergetelheid geraakt.

Binnenkort – voordat het weer een baggerbende wordt – worden de blokken weggehaald en komen er net als op de Oterlekerweg witte schampblokken. We vragen de gemeente ook om het aan te kleden met een plantje of een boompje. Naar verluidt zijn er in Alkmaar nog flink wat bomen over van een eerdere actie.

Het idee is om vanaf de rotonde verder de wijk in te gaan. Nog steeds krijgen wij met regelmaat de vraag of er iets aan de Buitenkruier gedaan kan worden omdat men daar altijd zo hard rijdt.

Het idee is om de drempels – die redelijk verkeerd liggen – te verplaatsen naar de zijwegen en daarmee ook meteen de voorrangssituatie te veranderen maar of dat ook ten uitvoer wordt gebracht kunnen we nog niet zeggen. De drempels die er nu liggen zijn zo laag dat men er gemakkelijk met 60 of harder overheen kan rijden. Nog steeds staat de wijk gemarkeerd als 30 km zone.